7 Minuten

Bewerkt en klinisch beoordeeld door THE BALANCE Team
Feit gecontroleerd

Iedereen voelt zich wel eens gespannen of gestrest. Het stress gevoel komt vaak op wanneer je iets moet doen waar je nerveus van wordt, of wanneer er tijdsdruk is. Normaalgesproken is stress van korte duur en gaat de stress na de stressvolle situatie vanzelf weer weg.

Maar wat als de stress gevoelens niet direct verdwijnen en je altijd stress hebt? Dan kan stress zeer vervelend zijn. Je voelt een constante spanning die effect heeft op jouw dagelijks gemoedstoestand.

Hoe kom je van stress af? Er zijn verschillende manieren waarop stress en de symptomen ervan tegen kunnen worden gegaan. Je kunt dit zelf doen, of onder begeleiding. We hebben hier de actuele behandelingen en cursussen op een rij gezet.

Stress is een lichamelijke en mentale reactie op een bepaalde situatie. Deze reactie wordt door het lichaam opgeroepen om zichzelf te beschermen tegen aanvallen van buitenaf. Vroeger ging het wellicht om aanvallen van wilde dieren, nu komt stress ook opdagen bij het hebben van een krappe deadline op werk.

Wat stress voornamelijk kenmerkt is dat het lichaam alle aandacht vestigt op het verspreiden van deze stressreactie om het lichaam zo in bescherming te nemen. Deze reactie bestaat meestal uit een verhoogde hartslag en een toename aan energie die wordt vrijgemaakt in het lichaam. Andere lichaamsfuncties, zoals herstel, groei en bijvoorbeeld voortplanting worden daarbij vergeten. Wanneer de stress aanhoudt, kan dit voor vervelende gevolgen zorgen.

Bij het herkennen van stress is het belangrijk om onderscheid te kunnen maken tussen gezonde spanning en een aanhoudende stress reactie. Hoewel een gespannen gevoel af en toe heel normaal is, kan hevige of aanhoudende stress leiden tot andere lichamelijke klachten.

Stress wordt meestal opgeroepen door een tegenslag, of iemand die zeer ambitieus is en te veel wil bereiken in een korte periode. Stress kan ook ontstaan door problemen met familie of vrienden, of in de werkomgeving.

In het geval van stress heeft u te maken met een aanhoudend gespannen gevoel. U voelt zich moe en kunt u niet goed ontspannen al zou u dat willen. U geniet niet meer van dingen in het dagelijks leven. Wanneer de stress zo’n groot effect heeft, wordt het een probleem.

Stress kan zich op verschillende manieren uiten. Dit zal per individu wat verschillen. Over het algemeen hebben mensen die last hebben van stress te maken met een aantal van de onderstaande symptomen. Deze symptomen komen vaak geleidelijk op. Je hebt vaak niet door hoe erg de symptomen jou beïnvloeden tot je stopt om erover na te denken. Deze symptomen worden vaak opgemerkt in mensen met stress:

  • Vermoeidheid. Geen energie hebben om normale dingen te doen.
  • Te willen ontsnappen aan stress gevoelens door alcohol
  • Veranderde eetlust
  • gespannen zijn
  • Emotioneel zijn (geïrriteerd, boos, huilen)
  • Somberheid
  • Niet goed om kunnen gaan met drukte
  • vergeetachtigheid
  • Slecht slapen
  • Hoofdpijn, oof buikpijn
  • Verminderde afweer
  • Concentratieproblemen

Stress kan een negatief effect hebben op jouw leven. Je zit niet goed in je vel en wil graag de situatie verbeteren. De eerste stap in het verhelpen van stress symptomen is de diagnose te stellen.

Een diagnose stress kan door verschillende zelftesten door vooraanstaande providers worden geïndiceerd. Wanneer door een zelftest een indicatie wordt gegeven dat u last heeft van stress, is het raadzaam dit direct aan te pakken door gebruik van verschillende cursussen en trainingen.

Krijg je zelf de symptomen niet onder controle, of zijn de symptomen zo hevig dat deze je in jouw dagelijks leven belemmeren, dan is het raadzaam een officiële diagnose te laten stellen door de huisarts. Zo voorkom je dat de stress zich ontwikkelt tot chronische stress of een burn-out.

De eerste stap bij het tegengaan van stress symptomen is het zelf behandelen van de stress door middel van verschillende technieken. Er zijn een aantal technieken en methoden die bij vele anderen succesvol zijn geweest:

  • Spanning verminderen door ontspanningsoefeningen. Er zijn talloze ontspanningsoefeningen online te vinden. De meest gebruikte oefeningen zij meditatie en yoga. Deze oefeningen helpen je de mentale balans weer op te zoeken.
  • Je zorgen onder woorden brengen. Het kan rust bieden om je zorgen met iemand te bespreken of op te schrijven. Zo kun je het uit je hoofd zetten en ruimte maken voor ontspanning en herstel.
  • Ontspannende activiteiten doen die je graag doet. Denk hierbij aan koken, muziek luisteren, lezen of wandelen.
  • Geef je grenzen aan. Wanneer je bijvoorbeeld teveel werk wordt opgelegd, of familie en vrienden te veel van je vragen, leer dan om ‘nee’ te zeggen.
  • Beweging en sport. Wanneer je sport komen er stoffen vrij in de hersenen die stress minderen en je gemoedstoestand op een positieve manier beïnvloeden.
  • Zorg voor een goede nachtrust en vaste bedtijden. Dit brengt structuur aan in uw dagelijks leven en zorgt ervoor dat u uitgerust en hersteld bent van de voorgaande dag.
  • Geen alcohol. Alcohol verlicht de symptomen tijdelijk, maar heeft op de lange termijn een negatief effect op stress symptomen.

Er zijn veel laagdrempelige methoden en therapieën beschikbaar om stress te behandelen. In vergelijking tot behandelingen voor mentale stoornissen als depressie, zijn deze cursussen een stuk minder intensief. Stress symptomen zijn dan ook sneller te verlichten in vergelijking tot mentale stoornissen met een stress therapie.

Mindfulness cursus

Mindfulness zorgt ervoor dat u stilstaat bij het hier en nu. Het traint u om niet te denken aan de toekomst of het verleden. De focus ligt vooral op het huidige gevoel en de huidige situatie en wat jij op dit moment het beste kunt doen. Zo leer je de situatie waarin jij je bevindt op verschillende manieren te bekijken.

Stress en tijd management cursus

Deze vooraanstaande cursus zorgt ervoor dat u op een efficiënte manier uw tijd indeelt. Stress is vaak afkomstig van werkdruk. Deze werkdruk wordt veelal opgewekt door uitstelgedrag of een manier van werken die niet efficiënt is. Door in deze cursus aan te leren hoe u het beste met uw tijd kunt omgaan kunnen stress gevoelens afnemen.

Ademhalingsoefeningen en ontspanningscursus

Deze training is volledig gericht op de ontspanning. Je leert bijvoorbeeld bepaalde technieken aan die je kunt toepassen wanneer de stress je te veel wordt. Door ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen te doen kun je jezelf kalmeren en de innerlijke balans herstellen.

Coaching

Persoonlijke begeleiding kan jou helpen jouw leven weer op de rit te krijgen na een stressvolle periode. Een coach kan jouw hierbij helpen. Met behulp van een coach kun je bepaalde aangeleerde vaardigheden in het dagelijks leven toepassen. Het inschakelen van een coach wordt alleen aangeraden wanneer je geen psychische klachten hebt.

Wanneer iemand last heeft van stress symptomen, is niet meteen een psycholoog of psychiater nodig. Pas wanneer er sprake is van psychische klachten als angst gevoelens, paniek en depressieve gevoelens, kun je baat hebben bij het spreken van een psycholoog.

De psycholoog in een hoogwaardig behandelcentrum zal de stoornis vaststellen die door de stress is opgekomen, en zal een hoogwaardige behandeling kiezen om uw symptomen zo veel mogelijk te verminderen. Een voorbeeld van een vooraanstaande en effectieve behandeling die veel wordt gebruikt is cognitieve gedragstherapie. Deze therapie legt de focus op het aanpassen van negatieve denkpatronen.

Er is geen medicatie beschikbaar die stress bestrijdt. Wel is er hoogwaardige stress medicatie beschikbaar die de omgang met stress symptomen makkelijker maakt. Dit middel tegen stress en spanningen  vermindert de symptomen dan zodanig dat je deze minder opmerkt in het dagelijks functioneren.

Medicatie wordt echter alleen gegeven bij hevige stress symptomen. Medicatie is echter enkel een tijdelijke oplossing. Wanneer de medicatie stopt zullen de symptomen opnieuw opduiken. Verschillende therapieën kunnen de stress wel permanent doen afnemen.

Een voorbeeld van medicatie die voor stress symptomen wordt voorgeschreven zijn slaapmedicaties en kalmeringsmedicaties. Door deze medicijnen wordt u rustiger, waardoor u uw lichaam de kans geeft te herstellen van de stressvolle periode.

Bij het innemen van dit soort medicatie moet er echter wel rekening worden gehouden met gewenning. Wanneer de medicatie langere tijd wordt ingenomen, zal een hogere dosis nodig zijn voor hetzelfde effect. Deze medicijnen worden vaak maar een aantal weken gebruikt. De focus voor het herstel ligt om therapeutische behandelingen.

Als de bovengenoemde symptomen passen bij uw huidige situatie, of de situatie van een van uw naasten, is het belangrijk om deze symptomen niet te negeren. De symptomen zijn de manier waarop het lichaam aangeeft het niet aan te kunnen. Wanneer er geen verandering wordt aangebracht in de huidige situatie kunnen symptomen verergeren en zelfs resulteren in een burn-out. De stress oplossen of stress reduceren is dus van groot belang.

Maak gebruik van de verschillende cursussen die ontspanning en organisatie bevorderen. Ook kunt u een ervaren en hoogwaardige coach inschakelen die u kan begeleiden in het proces. Wanneer uw stress klachten, ondanks meerdere pogingen, niet verbeteren, is het raadzaam uw huisarts in te schakelen. De huisarts zal samen met u uw stress klachten bespreken en een premium behandelplan op te stellen dat de symptomen kan verlichten.