7 Minuten

Bewerkt en klinisch beoordeeld door THE BALANCE Team
Feit gecontroleerd

Steeds vaker horen we om ons heen dat we wat meer aan mindfulness moeten doen. Dat een mindfulness mentale klachten vermindert en het leven fijner maakt. Is mindfulness echt zo nuttig als er beweerd wordt of is het alleen maar een hype? We zijn steeds drukker, bezig met het volgende moment en leven steeds minder in het nu. We leven onbewust en razen door de dagen. Dit resulteert dat we continu in ons hoofd bezig zijn en minder genieten van de dingen die we aan het doen zijn. Onze gedachtes zijn niet bij de activiteit of bij het moment wat nu plaatsvindt. Onze gedachtes gaan al naar de volgende activiteit of juist naar de vorige.

We analyseren wat er allemaal gebeurt, overdenken gebeurtenissen die reeds plaatsgevonden hebben en zo zijn we nog minder in het heden. We voelen ons benauwd en psychische klachten kunnen ontstaan of toenemen. Mindfulness verlicht deze klachten en laat je meer genieten. We geven je meer informatie over wat mindfulness is, welke technieken er worden gebruikt, de voordelen van mindfulness in Nederland en hoe mindfulness nuttig kan zijn bij het behandelen van psychische klachten en aandoeningen. Mindfulness is nuttig en helpt te vertragen. Leef meer in het hier en nu en geniet meer van momenten. Het helpt aanwezig te zijn, niet alleen fysiek maar vooral mentaal.   

Mindfulness is het bewust aanwezig zijn in het moment. Mentaal ben je echt aanwezig en ben je ervan bewust wat er in het hier en nu gebeurt. Mindfulness word je door hetgeen wat je doet echt bewust aandacht te geven.

Door mindfulness zal je bewuster worden wat er in je leven gebeurt. Je leeft met meer focus en je aandacht gaat uit naar een ding. Dit kan een activiteit, gevoel, gebeurtenis zijn. Bij mindfulness gaat het erom dat je in het hier en nu leeft. Dit zorgt ervoor dat je beter ontspant, je geest wordt rustiger en ook je lichaam zal dit ervaren. Mindfulness leven gaat natuurlijk niet zomaar. Het is een proces om mindful te leren leven.

Mindfulness helpt om bewuster keuzes te maken. Een automatische reactie zal omgezet worden in een bewuste reactie. Hierdoor kun je stressmomenten beter aanvoelen en voorkomen. Negatieve gedachtes kun je hierdoor sneller omzetten en patronen kun je doorbreken. Gedachtes die niet behulpzaam zijn kunnen omgezet worden in positieve helpende gedachtes en dit zorgt ervoor dat je meer rust ervaart. Er worden geen problemen gecreëerd die er niet daadwerkelijk zijn.

Mindfulness is iets wat je moet aanleren het is niet iets wat je hebt of niet hebt. De mensen die al mindfulness gebruiken in het leven hebben dit ook aangeleerd en er zijn verschillende technieken om dit te doen.

Er zijn veel verschillende technieken die mindfulness leven kunnen verbeteren. Kies welke techniek voor jou werkt.

Buikademhaling. Wanneer je door je buik ademhaalt ontspant je lichaam automatisch. Het is een ademhalingsoefening die alleen lukt wanneer je er bewust mee bezig bent. Door deze techniek zorg je dat je bewust wordt van je omgeving en rustiger wordt. 

Bodyscan. Met een bodyscan ga je elk plekje van je lichaam langs, het brengt rust en laat je echt voelen. Een bodyscan kan op verschillende momenten ingezet worden. Je ziet het regelmatig terug na een sporttraining, yoga of tijdens een meditatie oefening en niet voor niks. Het geeft je een ultiem gevoel van rust en hier zijn. Omdat je bezig bent elk plekje van je lichaam langs te gaan is er geen ruimte voor andere dingen in je gedachte. Een bodyscan kan op elk moment van de dag. Het makkelijkste is als je even kunt liggen. Het neemt spanning en stress weg en laat voelen hoe het echt met je lichaam gaat.

Bewuste activiteit. Kies dagelijks een of meerdere korte activiteiten die je bewust kunt doen. Bijvoorbeeld de was, tandenpoetsen of een specifiek deel van het huis schoonmaken. Tijdens deze activiteit ben je bewust bezig met deze activiteit. Merk je dat je gedachte afdwaalt ga dan weer naar de bewuste activiteit terug. Op deze manier train je je hersenen en zorg je dat er niet allemaal flarden van gedachten door je hoofd heen blijven gaan.

Loop wat langzamer. Letterlijk, doe een stapje terug. We zijn gewend om snel overal heen te gaan en racen daardoor door het leven in. Wanneer je een stapje langzamer gaat zal je meer zien en bewuster worden van je omgeving. Daarnaast wanneer je wandelt en echt langzamer gaat lopen en bewust wordt van je loopje ben je weer in het hier en nu, je hoofd wordt rustiger en je voelt je automatisch rustiger.

Aandacht tijdens eten. Wanneer heb jij voor het laatst bewust gegeten? Het kan zijn dat je maaltijden alleen nuttigt of samen met iemand. Misschien voor de tv, met je telefoon of aan tafel. Al deze momenten ben je niet bewust met het eten bezig. Probeer bewust een hap te nemen en te proeven wat je eet. Eet rustig en kauw goed. Op deze manier ben je met je gedachte bij het eten en niet met de volgende stap bezig.

Bovenstaande technieken kun je jezelf alleen aanleren door te oefenen. In het begin zullen je gedachtes waarschijnlijk nog vaak de alle kanten op vliegen maar doordat het een soort training is zul je er uiteindelijk beter in worden en zal je meer rust ervaren. Mindfulness kan verschillende doelen hebben. Het kan angstklachten verminderen of juist momenten van genot vergroten. Door bewuster te worden van het leven zal je in ieder geval meer rust ervaren.

Volledig bewust door het leven gaan heeft verschillende voordelen. Zeker in Nederland heeft mindfulness leven veel voordelen. We zijn gewend om maar door te gaan zonder te stoppen en zelfs als ons lichaam aangeeft dat het even pauze nodig heeft, gaan we door. Mindfulness heeft veel positieve effecten, zowel wanneer je mentale klachten ervaart als wanneer je alleen meer bewust wilt zijn van wat er gebeurt.

Wil je rustiger leven dan is mindfulness heel fijn om te gebruiken maar het werkt ook tegen angstklachten en paniekaanvallen. Door meer bewust te zijn weten we beter wat er in ons lichaam en hoofd gebeurt en kunnen we hier beter op inspelen.  

Kiezen voor mindfulness heeft de volgende voordelen:

  • Angstklachten en paniekklachten kunnen verminderd worden
  • Preventieve behandeling van angstklachten
  • Meer genieten van momenten en het leven in het algemeen
  • Beter omgaan met stressmomenten
  • Relaties en sociale contacten verbeteren
  • Verbetert concentratie
  • Minder laten leiden door emoties
  • Mentaal meer ruimte voor mogelijkheden

Zoals je ziet zijn er veel verschillende voordelen aan mindfulness. Zowel voor mensen met en zonder problemen kan de inzet van mindfulness een groot verschil maken.

Heb je last van angstklachten dan kan mindfulness zorgen dat je lichter door het leven gaat. Misschien zal het je klachten niet volledig wegnemen maar het kan er zeker voor zorgen dat ze minder worden.

We hebben het al even benoemd maar mindfulness kan helpen bij psychische klachten. Door de automatische piloot uit te schakelen voelen we veel meer.

Er zijn verschillende soorten psychische klachten die verbeterd kunnen worden door een behandeling met mindfulness.

  • Spanningsklachten
  • Stressklachten
  • Overspannen of Burn-out
  • Angstklachten en paniekaanvallen
  • Depressieve klachten

Wanneer je bovenstaande klachten herkent is het goed om hulp te zoeken bij het trainen van mindfulness. Een specialist kan je hierbij goed begeleiden zodat stapsgewijs de problemen minder worden. De klachten zullen misschien niet helemaal verdwijnen maar door bewuster te leven kunnen ze wel minder worden. Er zijn veel verschillende soorten mindfulnesscursussen en mindfulnesstrainingen die kunnen helpen bij beginnen met mindfulness. Sommige van deze behandelingen worden zelfs vergoed door de verzekering.

Veel van bovenstaande psychische klachten beginnen bij gedachtes, negatieve gedachtes die we soms zelf opwekken. Wanneer we ons met mindfulness bewust worden van de patronen van onze gedachtes kunnen we deze doorbreken en nieuwe gedachtes formuleren. Gedachtes die ons wel helpen. Daarnaast door bepaalde technieken toe te passen hoeven we even helemaal niks te denken en kunnen we alleen maar voelen. Wat weer een stuk rustiger maakt.

Wanneer je bewust wordt van je gemoedstoestand kan je hier ook sneller wat aan doen. Het begint met de bewustwording van alles wat er in ons gebeurt. 

Veelgestelde vragen