Wat is fibromyalgie? De letterlijke fibromyalgie betekenis is ‘’pijn in bindweefsel en spieren’’ en daarom valt deze aandoening in de categorie van ‘’wekedelenreuma’’. Zoals de fibromyalgie betekenis al aangeeft, is fibromyalgie een aandoening waarbij iemand chronische klachten ervaart van de spieren en bindweefsel. Dit uit zich vaak in klachten van stijfheid, pijnklachten en eventueel zelfs bijkomende klachten zoals vermoeidheid, slapeloosheid of stemmingswisselingen. Deze aandoening kan tot op heden nog niet genezen worden. Wel zijn er verschillende behandelmogelijkheden om fibromyalgie klachten te verminderen.

De fibromyalgie symptomen worden vaak vergeleken met symptomen van andere reumatische aandoeningen zoals artritis. Toch zijn deze aandoeningen op bepaalde vlakken verschillend van elkaar. Als eerste ervaart iemand met fibromyalgie pijnklachten van de spieren of bindweefsel (weke delen) en niet van de gewrichten. Ook is er bij fibromyalgie geen schade of afwijkingen zichtbaar op scans of in het bloed. Bij andere reumatische aandoeningen is dit vaak wel het geval. Hierdoor is fibromyalgie vaststellen in de praktijk erg lastig gebleken.

Toch komt fibromyalgie bij ongeveer 340.000 mensen in Nederland voor. De fibromyalgie symptomen komen meestal tussen het 25e levensjaar en 40e levensjaar tot uiting. Het is bekend dat fibromyalgie symptomen vaker bij vrouwen voorkomen dan bij mannen. Ongeveer 70 tot 90 procent van de patiënten met fibromyalgie is vrouw.

Fibromyalgie klachten kunnen vaak ernstig en ingrijpend zijn en dus een grote impact hebben op het dagelijkse leven en functioneren. Door de impact van deze aandoening kan iemand moeite ondervinden met het uitvoeren van normale, dagelijkse bezigheden. De ernst van de klachten kunnen per persoon en per dag verschillen. Sommige mensen zijn door de fibromyalgie klachten niet meer in staat om huishoudelijke taken te verrichten. Denk hierbij aan schoonmaken of het dragen van boodschappen. Wanneer iemand extreme klachten ervaart, kan hij of zij zelf moeite hebben met het opstaan uit een stoel. Ook kan iemand problemen ervaren tijdens zijn of haar werkzaamheden, met name wanneer er veel fysieke arbeid verricht moet worden.

De fibromyalgie symptomen kunnen per persoon verschillend zijn. Daarbij kan de intensiteit  van de fibromyalgie klachten die iemand ervaart van dag tot dag variëren. De fibromyalgie klachten kunnen met de tijd afnemen. Helaas zullen de klachten nooit helemaal verdwijnen. Over het algemeen staat deze aandoening niet bekend als een progressieve aandoening. Wel kunnen de klachten die iemand ervaart van dag tot dag verschillen.

De meest voorkomende fibromyalgie symptomen zijn:

• Pijnklachten: De meeste patiënten met fibromyalgie hebben veel last van pijnklachten. Men heeft voornamelijk pijnklachten in de nek, schouders, rug, knieën en/of heupen.
  • Klachten van stijfheid: Deze klachten doen zich voornamelijk in de ochtend voor. Iemand kan ook klachten van stijfheid ervaren na lange tijd stil te hebben gezeten.
  • Krachtverlies in de spieren: Hierdoor kan iemand problemen ondervinden met het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. Denk hierbij aan het tillen van de boodschappen, het schoonmaken van het huis of het uitvoeren van fysieke werkzaamheden.
  • Chronische vermoeidheid: Er kunnen klachten van (chronische) vermoeidheid of duizeligheid optreden.
  • Slaapproblematiek: De slaap kan door de pijnklachten erg verstoord raken. Iemand kan hierdoor moeite hebben om in slaap te vallen, of tijdens de slaap wakker worden van de pijn.
  • Stemmingsklachten: De stemmingsklachten kunnen bestaan uit angstklachten, depressieve gevoelens, concentratieproblematiek of vergeetachtigheid.

Naast de genoemde meest voorkomende klachten, bestaan er ook een aantal bijkomende klachten die gelinkt kunnen worden aan fibromyalgie. Deze overige klachten kunnen variëren van hoofdpijn klachten, darmklachten en tintelingen of zwaar gevoel van de ledematen.

De fibromyalgie oorzaak is tot op heden nog onbekend. Waar de klachten door worden veroorzaakt is nog een raadsel. Tegenwoordig wordt hier veel onderzoek naar gedaan. Er bestaan een aantal verschillende theorieën die het ontstaan van fibromyalgie vermoedelijk kunnen verklaren.

• Allereerst wordt er gedacht dat pijncentrum in de hersenen een rol bij het veroorzaken van fibromyalgie klachten. Het zou kunnen dat er sprake is van een verstoring in dit deel van de hersenen waardoor het pijnsignaal verkeerd is ingesteld. De verwerking van pijnprikkels is mogelijk verkeerd afgesteld bij mensen die lijden aan fibromyalgie. Wat iemand voorheen niet als pijnlijk ervaarde, veroorzaakt nu wel pijnklachten.
  • Daarnaast stelt een andere theorie dat de mogelijke fibromyalgie oorzaak ligt in de aansturing van de spieren. Gedacht wordt dat er sprake is van een verstoring tussen de hersenen en deze aansturing. Het is nog onduidelijk of dit een oorzaak of een gevolg is van fibromyalgie.
  • Een andere mogelijke oorzaak voor het ontwikkelen van fibromyalgie klachten is verzuring van de spieren en bindweefsels. Als zuren in het lichaam niet goed kunnen worden afgevoerd dan zullen deze zich ophopen in spieren en bindweefsels. Deze verzuring kan vermoedelijk fibromyalgie klachten veroorzaken. Door aanpassingen in het voedingspatroon kan verzuring worden tegengegaan. Een gezonde voeding is daarom van groot belang voor iemand die lijdt aan fibromyalgie.

Er is dus nog veel onduidelijk met betrekking tot de fibromyalgie oorzaak. Doordat er nog geen aantoonbare fibromyalgie oorzaak bestaat, is het stellen van een diagnose ook erg lastig gebleken. Fibromyalgie vaststellen is lastig omdat er namelijk geen lichamelijke afwijkingen bekend die de fibromyalgie oorzaak zouden kunnen zijn. Wel zijn er een aantal factoren bekend die de fibromyalgie symptomen kunnen laten toenemen:

• Stress: Een voorbeeld hiervan in stress. Stress zorgt voor een toename in de spierspanning in het lichaam. Door deze spierspanningen nemen de pijnklachten die horen bij fibromyalgie toe. Ook kan stress een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van hormonale stoornissen, die op hun beurt weer fibromyalgie klachten kunnen verergeren. Daarnaast is fibromyalgie ook al eerder in verband gebracht met posttraumatische stressstoornis.
  • Klimaat: Het klimaat is ook een factor dat invloed kan hebben op de fibromyalgie klachten. Het kan zijn dat men meer klachten ervaart wanneer de temperaturen wisselen of wanneer het erg koud is.