5 Minuten

Bewerkt en klinisch beoordeeld door THE BALANCE Team
Feit gecontroleerd

Ieder heeft wel eens van de term ‘overspannen’ gehoord. Vaak gebruiken we het woord in de lichte zin, echter gaat het bij het overspannen zijn wel degelijk om een serieuze stressstoornis.

Overspannenheid wordt over het algemeen gezien als het voorstadium van een burn-out. Wanneer iemand overspannen is, vertoont het individu vooral stress symptomen en neerslachtigheid.

Executive eetstoornis behandeling in het buitenland

Overspannenheid wordt vooral gekenmerkt door het onvermogen om te kunnen gaan met een aantal gebeurtenissen die in een korte tijd plaatsvinden. U kunt zich niet goed aanpassen aan een nieuwe situatie en kunt de gebeurtenissen niet goed verwerken. U heeft het gevoel de grip op uw dagelijks leven te verliezen.

De gebeurtenissen kunnen verschillende dingen zijn. Het overlijden van een naaste, of  juist iets positiefs als een nieuwe baan. Door deze stressvolle gebeurtenissen raakt u overbelast en kunt u niet meer goed functioneren in het dagelijks leven.

Wanneer u overspannen bent heeft u het gevoel niet aan te kunnen wat de omgeving van u vraagt. Wanneer deze klachten aanhouden kan er sprake zijn van overspanning. Houden de klachten langer dan 6 maanden aan, dan wordt dit een burn-out genoemd. Het is dus zaak de symptomen snel op te merken om verdere schade te voorkomen door een overspannen behandeling.

De symptomen van overspanning liggen erg dicht bij de symptomen van andere stressstoornissen. Wilt u uitsluitsel wat betreft de soort stress stoornis waarmee u te maken heeft, neem dan contact op met uw huisarts of een vooraanstaand psycholoog.

De volgende klachten komen voor bij overspanning:

  • Concentratieproblemen
  • Verstoorde nachtrust waardoor u last krijgt van vermoeidheid
  • U bent prikkelbaar, erg emotioneel en snel geïrriteerd. Ook woede aanvallen kunnen voorkomen.
  • Geheugenverlies. U vergeet veel dingen.
  • Overmatig piekeren. U ligt vaak wakker na te denken over al wat u nog moet doen.
  • U kunt moeilijk omgaan met drukte of harde geluiden. U gaat deze situaties vaak uit de weg.
  • Somberheid. U voelt zich neerslachtig. U wordt niet meer blij van dingen die u eerder wel leuk vond om te doen.
  • Vermijdingsgedrag en destructief gedrag door middel van alcohol of andere middelen.
  • U kunt niet goed functioneren in het dagelijks leven.

Wanneer u het gevoel hebt overspannen te worden of te zijn kunt u het beste een afspraak maken met een huisarts of psycholoog. Middels meerdere gesprekken zal de huisarts de klachten patroon vaststellen en de bijbehorende stoornis analyseren. In de gesprekken zal gevraagd worden naar verschillende aspecten van uw leven, waaronder werk, vrienden, familie, verplichtingen etc. Ook worden er vaak vragenlijsten afgenomen om een nog beter beeld te krijgen van uw overspanning.

Depressie Intramurale Behandeling Nederland

Zodra de diagnose door uw arts is gesteld, kan samen met een hoogwaardige psycholoog een vooraanstaand behandelplan worden opgesteld in een gekozen centrum. Het behandelplan zal erop doelen de overspanning geheel om te keren en de symptomen volledig te elimineren. Zo kan het individu langzamerhand zijn of haar oude leven oppakken.

Bij een overspannen behandeling is het zaak dat de behandelingen meer aspecten bevat dan alleen ‘rust’ en ‘ontspanning’. Ook moet oplossingsgericht worden gewerkt naar een nieuwe gezondere manier van leven en het omgaan met stressvolle situaties. Het doel is niet alleen de overspanning op te lossen, maar ook een terugval te voorkomen.

Een overspannen behandeling bestaat uit verschillende gesprekken en opdrachten. Meestal wordt u eens in de maand of eens in de twee weken verwacht bij een hoogwaardige psycholoog in een premium behandelkliniek. Hoe lang de behandeling voortgezet moet worden is afhankelijk van de ernst van uw symptomen en hoe snel het behandelplan bij u aanslaat. Kortom, dit verschilt per individu. Over het algemeen ligt de duur van het behandeltraject tussen een aantal weken en een aantal maanden.

De overspannen behandeling wordt in drie stappen aangeboden. Elke stap van de behandeling bestaat uit gesprekken met uw psycholoog en opdrachten en oefeningen die u zelf thuis kunt uitvoeren.

1.     Acceptatie. Dit deel van de behandeling bestaat voornamelijk uit psycho-educatie. Psycho-educatie is een behandeling waarbij de stoornis herhaaldelijk wordt uitgelegd aan de patiënt waardoor de patiënt begrip krijgt voor zijn of haar stresspatronen en deze kan opmerken.

2.     Oorzaak achterhalen. Middels verschillende gesprekken en oefeningen wordt gekeken naar de oorzaak van de stress en de overspannen symptomen. Wellicht wordt de combinatie van oorzaken op papier gezet. Vervolgens zal de patiënt samen met de psycholoog een oplossing opstellen waardoor de stress veroorzakers kunnen worden geëlimineerd uit het dagelijks leven van de patiënt. Daarnaast wordt gekeken naar gezondere manieren om met spanning om te gaan in de toekomst, en het stellen van grenzen.

3.     Als laatste wordt de oplossing uitgevoerd. Zo wordt de patiënt begeleid in het langzaam oppakken van dagelijkse activiteiten en wordt de uitvoering van diverse ontspanningstechnieken gestimuleerd.

Tenzij symptomen erg ernstig zijn, wordt gebruik van medicatie bij overspanning afgeraden. Er is geen specifieke medicatie beschikbaar voor de behandeling van overspanning. Wel zijn er een middel tegen stress en spanning beschikbaar welke bepaalde symptomen kunnen behandelen. Deze medicatie heeft echter geen effect op het herstel van de patiënt. Zodra deze medicatie, zoals kalmeringsmiddelen, worden gestopt, is er kans dat de symptomen zich opnieuw voordoen en er opnieuw therapeutische behandeling plaats moet vinden.

Er zijn verschillende oefeningen en technieken die je thuis zelf kunt uitvoeren met als doel spanning verminderen en te herstellen van een overspanning. Deze technieken worden tijdens overspannen behandeling ook vaak door vooraanstaande psychologen voorgeschreven in hoogwaardige behandelcentra. Wanneer u overspannen denkt te zijn raden wij altijd aan een arts of psycholoog te zoeken. De onderstaande oefeningen kunnen worden toegepast als aanvulling op een hoogwaardige psychologische behandeling.

  • Probeer dagelijkse activiteiten in mindere mate uit te voeren. Belangrijk is wel om actief te blijven zodat u snel kunt herstellen.
  • Wanneer u overspannen bent werkt u vaak een aantal maanden niet. Blijf echter wel dingen doen zodat de somberheid niet toeslaat. Ga bijvoorbeeld wandelen, of bij kennissen op bezoek.
  • Geef duidelijk je grenzen aan. Heb je al een zeer drukke week op de planning staan, neem dan niet nog meer verplichtingen aan. Geef op een duidelijke manier je grenzen aan zodat de druk je niet teveel wordt. Zo kun je spanning verminderen.
  • Praat over jouw symptomen. Doordat je met een vertrouwenspersoon, zoals familie, vrienden, of de ervaren psycholoog, praat over jouw symptomen en klachten, word je hier automatisch meer bewust van.
  • Plan tijd in voor ontspanning. Wanneer je dit niet doet vliegt de dag voorbij zonder dat je rust hebt kunnen nemen. Zo kun je kiezen voor meditatie, tijd in de buitenlucht of slaap.
  • Beweeg dagelijks. Ga wandelen of doe aan een sport. Beweging maakt stoffen vrij in de hersenen waardoor je positiever naar situaties kunt kijken.
  • Gedachten opschrijven.Wanneer je gedachten en zorgen op papier zet, kun je het even kwijt uit je hoofd. Dit zorgt voor meer mentale rust. Ook helpt dit bij de reflectie op voorgaande gedachten en de evaluatie van het herstelproces.