8,07,2022

Neurose

Neurose is dus een psychiatrische aandoening waarbij geen lichamelijke oorzaak ten grondslag ligt. Voor een neurotische persoonlijkheid of neurotische trekjes is nog geen lichamelijke oorzaak ontdekt.

Vermijdende persoonlijkheidsstoornis

Vermijdend gedrag of een vermijdende persoonlijkheidsstoornis wordt veroorzaakt door een combinatie van verschillende factoren. Allereerst spelen naar alle waarschijnlijkheid erfelijke factoren een rol. Wanneer er persoonlijkheidsstoornissen in de familie voorkomen,

Theatrale persoonlijkheidsstoornis

Narcistische persoonlijkheidsstoornis

Hoe herken je een narcist? Het herkennen van narcisme kan vaak lastig zijn. Wel zijn er een aantal kenmerken van een narcist bekend waaraan deze persoonlijkheidsstoornis herkent kan worden.

Psychosomatische klachten

Wat zijn psychosomatische klachten? Stelt u zich eens voor: U ervaart ernstige en langdurige lichamelijke klachten, maar artsen kunnen geen lichamelijke oorzaak van de klachten ontdekken. Klachten die u ervaart kunnen bijvoorbeeld bestaan uit extreme hoofdpijnklachten, rugklachten of buikkrampen. Verschillende onderzoeken en testen laten geen afwijkingen zien.

6,06,2022

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Fibromyalgie behandeling

Wanneer een arts de diagnose fibromyalgie heeft gesteld, bestaan er verschillende behandelmogelijkheden. Fibromyalgie is een chronische aandoening en kan helaas nog niet worden genezen.

Fibromyalgie Symptomen

De fibromyalgie symptomen worden vaak vergeleken met symptomen van andere reumatische aandoeningen zoals artritis. Toch zijn deze aandoeningen op bepaalde vlakken verschillend van elkaar. Als eerste ervaart iemand met fibromyalgie pijnklachten van de spieren of bindweefsel (weke delen) en niet van de gewrichten.

Body Dysmorphic Disorder

Wat is body dysmorphia? Body dysmorphic disorder wordt in het Nederlands ook wel een ‘stoornis in de lichaamsbeleving’ genoemd. Deze aandoening staat ook wel bekend als ‘’ingebeelde lelijkheid’’. Het is een psychische stoornis waarbij iemand waanachtige overtuigingen heeft over het eigen lichaam.

Systeemtherapie

Wat is systeemtherapie? Systeemtherapie, beter bekend als gezins- of relatietherapie is een vorm van psychotherapie. Systeemtherapie, ook wel systemische therapie genoemd, kan worden toegepast bij verschillende psychische problematiek.

Schematherapie

Slaapapneu

Slaapapneu is een aandoening waarbij de ademhaling tijdens het slapen hapert of in sommige gevallen soms even helemaal stopt. ‘Apneu’ betekent letterlijk ‘geen lucht’. Er is sprake van slaapapneu wanneer iemand meer dan vijf keer per uur last heeft van ademstops (apneus) van minimaal 10 seconden. Deze ademstops verstoring de nachtrust.