7 Minuten

Bewerkt en klinisch beoordeeld door THE BALANCE Team
Feit gecontroleerd

Ongeveer 4% van de Nederlandse bevolking heeft wel eens een paniek aanval ervaren. Het is een heftig angstig gevoel welke geen reële aanleiding heeft. Je lichaam reageert alsof je je in een levensbedreigende situatie bevindt, terwijl dit niet het geval is. Je zweet, voelt je duizelig en hebt intense angst gevoelens. Tijdens een paniekaanval heeft het individu het gevoel geen controle meer te hebben op de situatie.

Wanneer een individu regelmatig last heeft van paniekaanvallen, wordt dit een paniekstoornis genoemd. Per jaar hebben meer dan 100,000 mensen last van regelmatige paniekaanvallen. Ben je op zoek naar hulp bij paniekaanvallen? Neem dan contact op met je huisarts.

Een paniekaanval kan het beste beschreven worden als intense angst die ineens over iemand heen komt. Het gevoel wordt vaak als een golf ervaren. De angstgevoelens zijn plotseling zo sterk, dat je vervelende lichamelijke symptomen ervaart.

De paniek ontstaat in de hersenen. Er wordt een overmatige hoeveelheid adrenaline aangemaakt. Dit is een stresshormoon dat het lichaam helpt uit levensbedreigende situaties te ontsnappen. Bij een paniekaanval wordt er ook te veel adrenaline aangemaakt wanneer iemand zich in een gewone situatie bevindt. Het individu voelt dan onverwachts grote spanning en angst opkomen.

Slaapstoornissen Residentieel behandelcentrum Spanje

Door deze angst wordt u ademhaling verstoord en neemt een ander, sneller ritme aan. Daarnaast gaat ook het hart sneller kloppen zodat het lichaam snel kan reageren op ‘gevaar’.

Hoe lang duurt een paniekaanval?

Wanneer iemand het gevoel heeft de controle te zijn verloren over het lichaam en de lichamelijke reacties, dan wordt dit een paniekaanval genoemd. Een paniekaanval duurt meestal niet langer dan een uur.

Heeft u vaker last van een paniekaanval zoals die hierboven is beschreven, dan wordt dit een paniekstoornis genoemd. Voorgaande paniekaanvallen verhogen de kans op een nieuwe paniekaanval. Wanneer u zich weer op dezelfde plek, of in dezelfde situatie bevindt als voorheen, kan dit de trigger zijn voor een andere paniekaanval. Dit komt doordat u onbewust bang bent dat u weer zo’n paniekaanval als voorheen moet doormaken.

De angst voor een paniekaanval die vaak bij een paniekstoornis wordt gezien heeft grote invloed op het dagelijks leven van de patiënt. Zo kan het zijn dat de patiënt nergens alleen naar toe wilt gaan, of niet meer op bepaalde plekken, of bepaald gezelschap wilt komen.

Een paniekstoornis kan jaren aanhouden, echter zullen er ook perioden zijn waarop er minder paniekaanvallen plaatsvinden.

Er zijn talloze lichamelijke symptomen die op kunnen komen wanneer iemand zich paniekerig of angstig voelt. Over het algemeen heerst het gevoel bij menig patiënt de controle te zijn verloren over de angst en de symptomen niet te kunnen controleren.

Kenmerken paniekstoornis zijn:

  • Trillen
  • Versnelde hartslag
  • Zweten
  • Een licht gevoel in je hoofd of duizeligheid
  • Angstig gevoel in de buik
  • Snelle ademhaling
  • Misselijkheid
  • Rillingen. Deze kunnen ook na de paniekaanval nog aanhouden.
  • Een warm gevoel en rood gekleurde huid

Kenmerken paniekstoornis

Wanneer er sprake is van een paniekstoornis zijn de symptomen bij een paniekaanval over het algemeen hetzelfde. Je zweet veel, voelt je niet goed, en kan niet goed functioneren door de hoge mate van angst die je voelt.

Wat specifiek voor een paniekstoornis kenmerkend is, is dat het individu vaak de plekken of situaties vermijdt waar hij of zij eerder een paniekaanval heeft gehad. Zo kunnen bijvoorbeeld ook stoornissen ontstaan als agorafobie.

Een andere manier waarop mensen omgaan met de angst voor een volgende paniekaanval, is het gebruik van middelen. Deze verdoven de angst tijdelijk, echter brengen deze talloze andere problemen met zich mee.

Op het moment dat je een paniekaanval krijgt, kun je het beste in een andere omgeving tot rust komen. Dit gaat vanzelf. Het kan voorkomen dat je daarna nooit meer last hebt van een paniekaanval. Wil je toch weten of je daadwerkelijk met een paniekaanval te maken had, dan kun je online de paniekaanval test doen om aan de hand van jouw symptomen zel een indicatie te stellen.

Krijg je echter vaker paniekaanvallen, heb je last van extreme paniekaanvallen, of word je steeds banger om nog een paniekaanval te krijgen dan kun je het beste een afspraak maken met de huisarts. Hij of zij kan een officiele diagnose stellen en jou eventueel doorverwijzen voor paniekaanvallen behandeling en therapie.

Er zijn meerdere therapieën voor paniekaanvallen beschikbaar. Welke bij jou het beste kan worden toegepast zal worden besproken met jouw therapeut. Alle paniekaanvallen behandelingen hebben als doel u zo snel mogelijk uw normale leven weer op te kunnen pakken zonder tegengehouden te worden door angstige gevoelens. De volgende behandelingen worden gegeven om paniekaanvallen tegen te gaan:

Psycho educatie

Met psycho educatie wordt het leren over de stoornis bedoeld. Door de paniekaanvallen, en een eventuele paniekstoornis te begrijpen, zie je langzaamaan in dat de symptomen niet een reactie is op wat er om je heen gebeurt.

Psycho educatie kan ook voor begrip zorgen bij jouw naasten, waardoor je meer steun ontvangt vanuit jouw omgeving. Dit is zeer bevorderend voor verdere behandeling.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie is een therapie die bij een verscheidenheid aan psychische stoornissen wordt toegepast. Deze therapie helpt je jouw huidige denkpatronen te evalueren en bepaalde ongezonde gedachtegangen aan te passen. Zo kom je er achter dat de huidige angstreactie wordt opgeroepen door het verkeerd interpreteren van een situatie, of dit nu een bepaalde plek is of een bepaalde sociale omgeving. Door op een reële manier naar de situatie te leren kijken zal er minder angst worden opgewekt, waardoor de symptomen van een paniekaanval uit blijven.

Exposure in vivo

Ligt aan jouw angst een bepaalde plek, of een bepaalde situatie ten grondslag, dan helpt de exposure in vivo therapie je stapsgewijs deze plaatsen op te zoeken. Door dit in kleinere stappen te doen leer je langzaam aan omgaan met jouw angst gevoelens. Bij veel herhaling zullen angstgevoelens verdwijnen. Je zult dan inzien dat er geen reden tot paniek is.

Interoceptive exposure

Interoceptieve exposure is een therapie waarbij met opzet de angst gevoelens en de fysieke reacties die daarbij komen kijken worden opgeroepen. Het doel hierbij is dat je steeds wat meer went aan deze ‘vervelende’ paniek symptomen. Bij symptomen kun je denken aan bijvoorbeeld zweten of hartkloppingen. Door gewenning aan deze symptomen, zullen deze de paniek niet langer versterken bij een paniekaanval. Het angstige gevoel gaat dan snel weer over.

Bij paniekaanvallen wordt alleen medicatie toegediend wanneer therapie niet het gewenste herstel oplevert. Ook wordt medicatie toegediend wanneer paniekaanvallen voorkomen in combinatie met en andere stoornis.

Medicatie die wordt toegediend zijn veelal antidepressiva tegen angstgevoelens en sombere gevoelens. Voorbeelden van dit soort medicatie zijn Sertraline, Clomipramine en Paroxetine.

Hoewel deze angst wel tegengaan, zal de patiënt eerst last krijgen van verschillende bijwerkingen die ook een verhoogde mate van angst kunnen veroorzaken. Vaak wordt er tijdens het opkomen van bijwerking ook kalmeringsmiddelen toegediend waardoor het individu kan blijven functioneren. Een voorbeeld hiervan is Diazepam. Deze kunnen echter maar een korte tijd worden toegediend door hun verslavende aard.

Wil je van jouw paniekaanvallen of paniekstoornis af komen in alle rust en comfort, dan kan een luxe paniekaanval behandeling in een vooraanstaande kliniek de juiste oplossing bieden. Hoogwaardige klinieken als Balance rehabilitatie centrum behandelt verschillende angststoornissen op de meest luxueuze manier. Geniet van alle faciliteiten in een van de Balance locaties, waaronder Londen en Mallorca. De ervaren psychologen en artsen stemmen de behandeling in overleg met jou geheel af op jouw individuele situatie. Zo ben je ervan verzekerd dat je een luxe paniekaanval behandeling toegepast krijgt en zo snel mogelijk kunt herstellen van jouw belemmerende stoornis.

Hoewel je vaak niet geheel de controle hebt over het al dan niet krijgen van een paniekaanval, en een paniekaanval stoppen lastig is,  kun je wel maatregelen treffen om de kans op een volgende paniekaanval te verkleinen. De volgende tips zijn vanzelfsprekend bij een gezonde leefstijl, maar kunnen ook een zeer positief effect hebben op het herstel van een psychische angststoornis en een paniekaanval voorkomen.

  • Structuur in jouw dag. Dit geeft je rust en zorgt ervoor dat je je niet onnodig gestresst voelt.
  • Ontspanningsoefeningen zoals meditatie en verschillende ademhalingsoefeningen kunnen helpen.
  • Geen middelengebruik, waaronder drugs en alcohol. Hoewel dit op korte termijn angst gevoelens dooft, kan dit op lange termijn angstige gevoelens versterken.
  • Goede nachtrust.
  • Beweging. Dit stimuleert het vrijkomen van stoffen in je hersenen die je helpen ontspannen.
  • Geen caffeine. Cafeïne versterkt een angstige opwelling.
  • Praat over je angsten met je naasten. Dit lucht vaak op en geeft je het gevoel er niet alleen voor te staan.
  • Probeer plaatsen die angst opwekken niet te vermijden. Dit zal de angst alleen maar verhogen de volgende keer dat u zich op die plaats bevindt.
  • Zorg ervoor dat u doorgaat met uw dagelijks leven en uw werkzaamheden als gewoonlijk voortzet. Zorg er wel voor dat de werkdruk niet te hoog ligt zodat stress kan worden voorkomen.
  • Schrijf jouw gevoelens op. Zo kun je bijhouden wanneer, waar en hoe vaak je je angstig voelt. Op het moment dat je naar de huisarts gaat kan deze informatie zeer belangrijk zijn.