5 Minuten

Bewerkt en klinisch beoordeeld door THE BALANCE Team
Feit gecontroleerd

Iedereen is wel eens moe. Wanneer de moeheid echter zo groot wordt dat het effect heeft op jouw dagelijks functioneren in verschillende aspecten van jouw leven, wordt dit oververmoeidheid genoemd. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan omdat je het een periode ontzettend druk hebt en je gestrest voelt. Je hebt dan het gevoel niet genoeg energie te hebben om de gewone dagelijkse activiteiten uit te voeren. Oververmoeidheid heeft negatieve gevolgen die zowel psychisch als lichamelijk op te merken zijn. Oververmoeidheid kan echter gemakkelijk verholpen worden. Hier lees je hoe je dit doet.

Oververmoeidheid is het keer op keer energie tekort komen van energie waardoor je reguliere taken niet makkelijk kunt uitvoeren. Oververmoeidheid wordt niet erkend als een stoornis of aandoening binnen de psychologie. Wel is het een klacht waarbij je last kunt hebben van veel vervelende symptomen. Je voelt je niet jezelf.

Er kunnen 2 soorten oververmoeidheid worden onderscheiden:

  1. Door te weinig slaap. Tijdens jouw slaap bouw je jouw energiereserves weer op. Wanneer je niet slaapt, of onvoldoende slaapt, heb je dus minder energiereserves die jou gedurende de dag jouw dagelijkse activiteiten helpen uitvoeren.
  2. Door te veel mentaal energieverbruik. Je bent dan mentaal oververmoeid. Elke actie die je ‘moet’ uitvoeren, maar niet van nature ‘wilt’ uitvoeren, kost energie. Je moet door middel van wilskracht jezelf ertoe zetten om de taak uit te voeren. Wanneer je dit veel moet doen, wordt al jouw opgeslagen energie hiervoor gebruikt, en heb je snel energie tekort.

Naast deze twee factoren is er nog een derde factor van belang bij oververmoeidheid: de inspanning die verricht moet worden. Sommige inspanningen en taken kosten meer energie dan anderen. Je gebruikt dan ook met sommige taken meer energie dan dat je bij anderen doet.

De oorzaak van oververmoeidheid kan in verschillende aspecten verscholen zitten. Zo kan oververmoeidheid ontstaan door een mentale stoornis, zoals depressie, een lichamelijke aandoening, of bijvoorbeeld een lange tijd hard hebben gewerkt en de stress die hierbij komt kijken. Ook een slechte verzorging en een slechte algemene gezondheid kan bijdragen aan de oorzaak van oververmoeidheid, alsook persoonlijkheidseigenschappen als perfectionisme.

Wanneer je oververmoeid bent en hier niets aan doet, wordt de vermoeidheid alleen maar heviger en kan dan ook lang aanhouden. De gevolgen van oververmoeidheid kunnen dan ook groot zijn. Zo kan oververmoeidheid gemakkelijk leiden tot overspanning of een burn-out wanneer er niet op tijd wordt ingegrepen. Wanneer je in dit verder gevorderd stadium bent beland kun je je heel chaotisch en paniekerig voelen. Ook heb je regelmatig last van hevige emoties en huilbuien.

Wanneer oververmoeidheid klachten lang onbehandeld blijven, kunnen ze met de dag verergeren. Het is dan ook zaak om de lichamelijke kenmerken oververmoeidheid en de psychische kenmerken oververmoeidheid snel op te sporen. De onderstaande verschijnselen oververmoeidheid komen frequent voor bij mensen met deze klachten:

  • Hevige emotionele reacties die niet in verhouding staan tot de gebeurtenis.
  • Moeite om wakker te blijven, vaak gapen.
  • Veel hoofdpijn.
  • Het gevoel hebben geen energie te hebben. Je voelt je draaierig.
  • Prikkelbaarheid. Je wordt snel boos
  • Misselijkheid 
  • Piekeren
  • Niet goed kunnen concentreren

Wanneer je het gevoel hebt oververmoeid te zijn. Kun je het beste een afspraak met de huisarts maken. De huisarts zal eerst kijken of er tekens van oververmoeidheid zijn en of er een lichamelijke oorzaak is voor de oververmoeidheid, zoals bloedarmoede en ijzer tekort. Is dit niet het geval, dan zullen er naar psychische tekenen oververmoeidheid worden gekeken als sombere gevoelens en stress.

Blijkt dit de oorzaak te zijn, en passen jouw symptomen daadwerkelijk bij oververmoeidheid, dan zal de diagnose worden gesteld.

Er is geen specifieke oververmoeidheid behandeling beschikbaar die oververmoeidheid aanpakt. Het gaat bij oververmoeidheid meer om het nemen van maatregelen, en waar nodig jouw levensstijl aan te passen. Dit kun je echter wel doen onder begeleiding van een ervaren psycholoog. De psycholoog helpt jou de maatregelen te implementeren, en verdere vermoeidheid te minimaliseren.

De meeste maatregelen die getroffen kunnen worden hebben als focus de onderliggende stress te doen verdwijnen. Dit zorgt ervoor dat je meer rust krijgt in je hoofd, en beter kunt slapen.

De volgende maatregelen kun je opvolgen wanneer bij jou de diagnose oververmoeidheid is gesteld:

  1. Neem dagelijks de tijd om een kwartier niets te doen. Dit is dus niet even tv kijken, of met iemand bellen. Het is belangrijk dat je even niets doet zodat je hersenen rust krijgen. Er is geen noodzaak om intensief na te denken, afwegingen te maken en beslissingen te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door meditatie, of zonder elektronica gewoon eens mensen kijken.
  2. Sport regelmatig. Dagelijks sporten helpt enorm tegen oververmoeidheid. Dat klinkt in eerste instantie gek, want bij het sporten verbruik je juist energie. Dit is inderdaad het geval, echter komen er bij het sporten ook stofjes vrij die de gemoedstoestand verbeteren een de energiereserves aanvullen. Dit zorgt ervoor dat je beter in balans bent. Je krijgt dan minder snel een emotionele uitbarsting.
  3. Slaap voldoende. Ook al is jouw oververmoeidheid wellicht niet ontstaan door een slaaptekort, kan een slaaptekort de oververmoeidheid wel verergeren. Het is dan ook zaak om iedere nacht genoeg nachtrust te krijgen.

Wat te doen tegen oververmoeidheid? Het is een vraag die veel mensen stellen. Oververmoeidheid kan namelijk snel komen opzetten wanneer je een stressvolle periode achter de rug hebt, of er door jouw omgeving veel van je gevraagd wordt.

Wat positief is, is dat je geheel kunt herstellen van oververmoeidheid. Om te herstellen is het echter wel van belang dat de bovenstaande maatregelen worden opgevolgd. Een ervaren psycholoog kan je hierin begeleiden. Daarnaast kunnen de onderstaande tips jou helpen om de oververmoeidheid klachten zo snel mogelijk onder controle te krijgen:

  • Plan rusttijden in je schema in. Zorg dat deze tijd op geen enkele andere manier gebruikt kan worden of door iemand anders opgeeist kan worden. Zorg er bovendien voor dat je je afzondert om afleiding zo veel mogelijk te vermijden.
  • Drink, eet en sport genoeg. Wanneer je niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt, en niet genoeg sport, krijg je de stoffen niet voldoende binnen die de energie voorraad weer in balans brengen.
  • Analyseer jouw gedachten. Merk je op dat je veel piekert? Schrijf deze gedachten dan op. Dit biedt niet alleen rust, het helpt je ook in te zien of gedachten wel gekoppeld zijn aan de realiteit. Vaak is dit niet het geval.

Is bij jou de diagnose oververmoeidheid gesteld, of ben je ervan overtuigd dat je te maken hebt met oververmoeidheid? Dan kun je contact opnemen met de Balance kliniek. Balance is een hoogwaardige kliniek die zich focust op vooraanstaande patiënten die op zoek zijn  naar discrete behandeling door een ervaren psycholoog. 

De psychologen van de Balance kliniek kijkt samen met jou naar jouw valkuilen, en hoe hier aanpassingen in kunnen worden gemaakt. Deze klinieken bevinden zich uitsluitend in het buitenland. Zo kun je in Marbella, Majorca, Zurich en Londen terecht voor hoogwaardige behandelingen in faciliteiten die van alle luxe zijn voorzien.