7 Minuten

Bewerkt en klinisch beoordeeld door THE BALANCE Team
Feit gecontroleerd

Burn-outs komen meer en meer voor. De werkdruk en stress stijgt overal in de maatschappij. Je batterij brandt op. Je energielevel staat op rood. Het is tijd om iets te doen aan de overspanning in je lijf. Wanneer je motivatie diep daalt en je vermoeidheid de overhand neemt, is het mogelijk dat je een burn-out hebt. Blijf verder lezen om te ontdekken hoe een burn-out voelt, hoe iemand te helpen met een burn-out en hoe dit te behandelen.

De WHO erkent burn-out als een syndroom waarbij chronische werkgerelateerde stress niet goed verwerkt wordt. De American Psychiatric Association erkent burn-out nog niet als een aparte mentale aandoening.

Het voelt als alsof je vlammetje laag staat of er niet voldoende energie in je batterij zit. Je voelt je mogelijks uitgeput. Het WHO en andere refereren andere bronnen naar een werkgerelateerde oorzaak. Dit komt dan ook terug in het klachtenpatroon. 

ADHD luxe revalidatiecentrum

Je zou namelijk een grotere mentale afstand voelen van je werk. Mogelijks voel je je zelfs cynisch of erg negatief over wat je doet. Dit negatief denkpatroon gaat vaak gepaard met een verlaagde productiviteit. 

Toch, vandaag geloven we dat een burn-out niet exclusief met het werk te maken heeft. Mogelijks heb je ook wel wat gaande in de familie of in je eigen hoofd, waardoor er minder energie overblijft om in je job te steken. 

Symptomen van een burn-out en overspanning herkennen, kan je best doen om een crash te voorkomen. De kans is groot dat je op dit moment al enige symptomen ervaart. Mogelijks voel je je al opgebrand of vermoeid. 

Veel mensen herkennen burnout eerst aan de fysieke symptomen. Ze voelen zich constant moe, zowel op mentaal als fysiek. Ze willen veel slapen en voelen weinig energie.

Mentale signalen die je kan herkennen kunnen een verlies van zelfwaarde en zelfvertrouwen zijn. De persoon met burnout voelt zich niet meer nuttig, mogelijks zelfs als een mislukkeling die het niet kan. De moed zakt enigszins in de schoenen. Ze zijn of voelen zich niet meer efficiënt door de hoeveelheid stress.

Een laatste dimensie in dit proces is het cynisme naar de job toe. Deze job brengt hen te veel stress. Het is zeker mogelijk dat de werkdruk en de uren ook echt niet handelbaar zijn voor één persoon. Mensen gaan de job verachten, of het maakt hun zelfs niet meer uit hoe goed of slecht ze deze doen. 

En opnieuw begint de cirkel. Jij ervaart meer stress omdat de werkdruk nog steeds hoog is. Het verschil is dat je niet meer productief bent en geen energie meer hebt. Het kaartenhuis valt in.

Burn-out kan leiden tot ontevredenheid over de job en absenteïsme op de job. Mensen zijn niet meer gemotiveerd en sommigen gaan dus niet werken. Anderen voelen zich zo schuldig dat ze toch gaan werken wanneer ze ziek zijn, wat de productiviteit niet ten goede komt. Dit houdt de persoon in een vicieuze cirkel van problemen. Hun fysieke en emotionele gezondheid takelt af en ze vallen dieper de put in. 

ADD-behandeling in Spanje

Er zijn ook mogelijke fysieke en mentale gezondheidsproblemen mee geassocieerd. Burn-out is ook geassocieerd met hart-en vaatziekten, pijn, een verlaagd immuunsysteem en meer. De mentale aandoeningen geassocieerd met burn-out zijn depressieve symptomen en slaapproblemen. 

Het is dus in al het voordeel om je burn-out zo snel mogelijk op te merken en aan te pakken.

Een persoon met een burn-out kan je helpen door te vragen wat zij nodig hebben en te luisteren. Je kan geduld hebben. Mogelijks loopt het cynisme door in het dagelijks leven. Hun lontje kan korter zijn. Sommige mensen met een burn-out lijken ongevoelig voor je steun. Anderen worden net erg emotioneel door nog maar te denken aan hun takenpakket. De emotionele reactie van een persoon met burn-out is niet persoonlijk. 

PTSS Behandeling Nederland

Zij reageren zo door een biologische onbalans ook. Je geliefde zijn brein is namelijk gevuld met stress. Chronische stress heeft een negatief effect op onze hersenen. Wat voor jou een haalbare dagplanning lijkt, lijkt voor het gestresseerde brein een enorme berg. Een burnout kan je niet zien. Het is niet als een gebroken been, maar ze zijn ook ziek.

Door te luisteren merk je snel dat ze uitgeput zijn. Mogelijks hebben ze baat bij extra hulp in het huishouden of hebben ze nood aan ontspanning. Stel voor waar jij kan helpen om hun takenpakket tijdelijks te verlichten. Ontspanning kan komen in de vorm van zelfzorg. Kunnen jullie samen eens gaan wandelen? Zou je partner het leuk vinden om eens naar de sauna te gaan?

Ben je werkgever? Je kan kijken naar hoe deze persoon te ontlasten. Mogelijks is de werkdruk te hoog, is er een tekort aan personeel of zijn de werkuren te hoog. Kijk naar wat mogelijk is. Hoe kan dit takenpakket aangepast worden? Is dit een veelvoorkomend probleem in uw bedrijf? Mogelijks neemt je werkgever ook niet zijn vakantiedagen. Het is zeker een optie om hier een herinnering voor uit te sturen.

Jouw arts kan mogelijks een doorverwijzing doen voor een kliniek of instelling. Mogelijks zijn zij ook op de hoogte van Er zijn ook privé-instellingen die coaching programma’s met overnachtingen aanbieden. Terugbetaling van zulke privé-trajecten beperkt zich vaak tot de therapie, indien de zorgaanbieder geregistreerde medisch specialistische geestelijke gezondheidszorg biedt.

De behandeling van burnout is vaak gericht op relaxatie, zichzelf versterken en steun op het werk. Op het werk kunnen dat minder taken zijn, meer controle op de job en een deel worden van het beslissingsproces. 

Op vlak van therapieën lijken twee vormen van therapie betrouwbare en positieve resultaten te behalen. Deze therapieën worden vaak onder begeleiding van een psycholoog gevolgd. Cognitieve gedragstherapie lijkt goed te werken. Het is een vorm van psychologische therapie waarbij je werkt aan het herinterpreteren en herkaderen van je gedrag en gedachten. Jij kijkt met een gedragstherapeut of psycholoog naar mogelijke triggers en hoe je daarop reageert. De bedoeling is dat je zo zelf uit dit patroon kan breken.

Een andere vorm van therapie die ook succesvol ingezet kan worden is mindfulness-based therapy. Deze vorm van therapie wordt vaak ingezet om stress en angst te reduceren. Verder heeft het ook een algemene positieve invloed op ons mentaal welzijn. Uit een meta-analyse blijkt ook dat mindfulness ons coping strategieën kan aanleren. Ook andere patiëntengroepen kunnen deze skills gebruiken, bijvoorbeeld mensen met chronische ziekten. 

Inzetten op gezondheid door meer te bewegen zou mogelijks ook een positieve invloed kunnen hebben op burnout. De positieve effecten van beweging in andere contexten zijn aangetoond, echter meer onderzoek is nodig naar de effecten op burnout. Je kan dit alleen doen, of onder begeleiding van een dokter, fysiotherapeut of trainer doen.

Op dit moment wordt burnout niet behandeld met medicatie. Het is wel mogelijk dat je dokter je iets voorschrijft. Sommige artsen schrijven mogelijks iets voor om beter te kunnen slapen. Sommige mensen met burnout kunnen ook depressieve symptomen vertonen. Het is mogelijk dat een arts hier een antidepressivum voor aanbiedt.

Psychofarmacologie kan je ondersteunen om je symptomen in de hand te krijgen. Het neemt geen emotionele probleem weg.

FAQs